24.03.2013

Ryby - samo zdrowie.





Czy wiecie, że Polacy spożywają rocznie
o połowę mniej ryb niż mieszkańcy innych krajów europejskich i kilkakrotnie mniej od światowych liderów - Japończyków (rocznie 65,8 kg na osobę) i Norwegów (46,3 kg). Ryby jemy rzadko, a powinniśmy przynajmniej 1-2 razy w tygodniu (150-200 g tygodniowo), z czego przynajmniej jedną porcję powinna stanowić ryba tłusta np. łosoś. 





Warto zacząć częściej jeść ryby…


Ryby morskie są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, których organizm człowieka sam nie potrafi wyprodukować, a które są niezbędne, byśmy mogli długo cieszyć się dobrym zdrowiem. Omega-3 m.in. chronią przed miażdżycą, zawałem serca, udarem mózgu, walczą ze złym cholesterolem, zapobiegają nadciśnieniu, mają też działanie przeciwalergiczne i przeciwzapalne. Zwiększają odporność organizmu,  oraz zmniejszając ryzyko wystąpienia nowotworów. Poza tym Omega-3 zapobiegają chorobom oczu (mają korzystny wpływ na siatkówkę), poprawiają pamięć, koncentrację i zdolności umysłowe. Potwierdzono też ich dobroczynny wpływ na skórę, która znacznie dłużej opiera się zmarszczkom. Tłuszcz  rybi wydaje się być korzystny dla prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego. Jego składniki obniżają podatność na depresję oraz poprawiają nastrój. 
Co najmniej w trzech badaniach przeprowadzonych w USA, Wielkiej Brytanii i Izraelu stwierdzono, że zwiększenie spożycia kwasów tłuszczowych omega-3 zawartych wyłącznie w rybie ma ogromny wpływ na funkcjonowanie ludzkiego mózgu i stan emocjonalny człowieka. To może tłumaczyć dlaczego Japończycy, którzy codziennie jedzą ryby, najrzadziej cierpią na depresję.
Białka zawarte w rybach zawierają cały szereg aminokwasów egzogennych i mają bardzo wysoką wartość odżywczą. Ponadto posiadają one niewielką ilość tkanki łącznej, co dodatkowo podwyższa strawność i przyswajalność białka przez nasz organizm, która wynosi 97%. Dla porównania przyswajalność białka pochodzącego z mięsa wynosi 70-80%. Ryby to nie tylko źródło wartościowego białka i tłuszczu, ale także skarbnica wielu cennych minerałów i witamin. W rybach morskich obecna jest znaczna ilość jodu – pierwiastka niezbędnego do produkcji hormonów tarczycy - pełniących kluczową rolę w procesach przemiany materii. Zawierają one także sporo fosforu, potasu, magnezu i żelaza. Wszystkie ryby są cennym źródłem witamin rozpuszczalnych w wodzie - B1, B2, B6, B12 oraz PP, a niektóre także witamin A i D.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz